Oppijalle
Tatjanan tarina
Työssä hankittu osaaminen ja matka kohti hoiva-avustajaksi
Avoimien opintojen palveluun ohjautuminen: yhteydenotto Opikon ohjaajan kautta Livestä ja prosessin siirtyminen Avoimiin opintoihin Stadin AO:lle.
- Yhteistyössä mukana työpaikan esihenkilö, työpaikkaohjaaja, Tatjana ja opettaja Suvi Stejskal.
- Haastattelussa opettajakollegan kanssa tavataan Tatjana työpaikallaan, kartoitetaan tilanne tunnistamalla osaamista ja tehdään alustava suunnitelma tarvittavan osaamisen hankkimiseksi.
- Tatjana on ammatinvaihtaja. Hänellä on ennestään 6 v. työkokemus hoitoalalta; määräaikaisia sijaisuuksia, yksi palkkatukityöjakso ja työkokeilujakso. Mutta ei alan tutkintoa.
- Perehdytetään työpaikka toimintatapaan, kuinka tulevat opinnot suoritetaan. Opinnot ovat sivutoimisia. Päätavoitteeksi asetetaan hoiva-avustajan osatutkinto 60 osp.
- Työssä hankitaan osaamista ja osaamista kerrytetään Pelaamalla Paremmaksi -koulutuskonseptilla (työpaikka, avoimet opinnot + pelillistetty osaamisen osoittaminen seppo.io verkko-oppimisympäristössä, osaan.fi ja ohjaus).
- Ohjaus etenee oppijan ja opettajan viikoittaisen ohjaustapaamisen sekä verkko-ohjauksen kautta. Työelämässä hankitun osaamisen tunnistaminen perustuu oppijan osaamiseen ja sen kehittymiseen.
Tatjana aloittaa hankkimalla osaamista työelämätaidot opinnoissa osaamistavoitteiden mukaisesti. Tietty työpaikka tai työtehtävä ei suoraan tuota tiettyä osaamista. Tatjana oppii ymmärtämään työn sekä oppimisen prosesseja. Mitä tapahtuu työtä tehdessä ja miksi.
- Opinnoissa huomioidaan elämäntilanne kokonaisvaltaisesti. Ohjauksen myötä keskitetään tuen tarvetta osallisuuteen työelämässä, joka sisältää opiskelutaitoja ja sos.taitojen vahvistamista eri osa-alueilla.
- Jatkotapaamisten myötä tarkennetaan suunnitelmaa ja lähitavoitteita. Työpaikalla sovitaan tarkemmin työtehtävistä, joiden kautta tarvittavaa osaamista hankitaan. Osaamistavoitteiden ja ammattitaitovaatimusten mukaista osaamista voidaan hankkia eri työtehtävissä.
"Seppo.io oli kätevä. Sain välillä tehtävissä apua työkavereiltakin. Helposti pystyin töissä käyttää missä ja milloin vaan. Puhelin oli apuna tehtävien tekemisessä. Oman työn kuvaaminen, sanoittaminen ja videoiden tekeminen oli hauskaa"
Näyttöön valmistautuminen:
- Opettaja pedagogisena asiantuntijana ohjaa osaamisen kehittymisen prosessia ja tarjoaa ohjausta oppijan yksilöllisten tarpeiden mukaan.
- Työpaikan ja työyhteisön tulee olla sitoutunut ja koulutettu toimimaan oppimisympäristönä, mikä mahdollistaa joustavat järjestelyt oppijan parhaaksi.
"Työpaikalla oli hyvä ilmapiiri ja tehtävien tekemisessä aina voin korjata tai lisätä asioita"
- Tatjanan ensimmäinen tavoite työelämätaidot (3 osp) osana yto-opintoja sekä ensiavun korttikoulutus valmistuu. Myös itseluottamus kasvaa.
- Opettaja arvioi osaamisen ja oppijan valmiudet osaamisen osoittamiseen ja näyttöön.
- Tatjana siirtyy eteenpäin osaamisen hankkimisessa ja osoittamisessa nyt ammatillisissa ammattitaitovaatimuksissa. Tatjana oppii ymmärtämään teorian ja käytännön merkitystä sekä perustelemaan toimintaansa, hän käyttää hyödyksi vahvuuksiaan sekä ymmärtää ammatillisen vastuun työtehtävissä omalla toiminta-alueellaan.
- Pian ensimmäinen tutkinnon osan suorittaminen valmistuu.
"Työtehtävinä avustin ikääntyneitä henkilöitä
ohjaamalla ja tukemalla heitä päivittäisissä toiminnoissa, viihdytin ja myös
hemmottelin heitä hoidoilla. Lisäksi tein töitä myös keittiössä"
"työpaikalla työpaikkaohjaaja ja eri osastojen työkaverit kannustivat minua aivan mielettömästi! Tosi hyvä tiimi oli meillä parasta. Ja tietenkin osaston hoitaja, joka auttoi tämän mahdollisuuden järjestämisessä"
Voimaantumisen voima
- Tilanne työsuhteessa muuttuu ja määräaikainen työ päättyy. Pienen tauon jälkeen Tatjana jatkaa työssään tehden sijaisuuksia ja pystyy näin jatkamaan osaamisen hankkimista.
- Hyvä, tiivis yhteistyö työpaikkaohjaajan, opettajan ja oppijan sekä muiden toimijoiden välillä on avain onnistuneeseen lopputulokseen.
- Oppimisprosessi etenee. Osaamista hankitaan uusissa työtehtävissä ja ympäristöissä. Tatjanan oman toiminnan kehittämistä, toiminnan perustelemista, palautteen antamista sekä vastaanottamista ja jatkuvaa itsearviointia harjoitellaan säännöllisesti.
- Ammattitaitovaatimusten kriteerit, työtehtävät ja niiden välinen yhteys sekä työtehtävissä tarvittava osaaminen saadaan näkyväksi myös oppijalle itselleen.
- Kun Tatjanan osaaminen ja vahvuudet tulevat näkyväksi hänelle itselleen, samalla usko omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin kasvaa. Opettaja kulkee rinnalla ja auttaa prosessin joka vaiheessa.
"Parasta avoimissa opinnoissa oli, et sain samaan aikaan tehdä palkkatyötä ja opiskella itsenäisesti omalla tahdilla. Kiitos, kun ope kävit mun luona, ohjasit sekä tuit. Vielä kun ohjaajakin oli työpaikalla lähellä"
- Tatjanan opinnot etenevät toisen tutkinnon osan myötä.
- Tavoitteeksi asetettu hoiva-avustajan osatutkinto saavutetaan kahdeksassa kuukaudessa.
- Tatjana saa Stadin AO:sta hoiva-avustajan todistuksen.
Jatko-ohjautuminen
Tatjanan kanssa käydään läpi häntä koskevat erilaiset
jatkomahdollisuudet. Tatjana saa jatkoa työpaikassaan.
Onnea Tatjana!