Valmentajalle
Oppimisen haasteiden kartoitus
Usein neuropsykiatriset oireyhtymät, ja niihin liittyvät oppimisen haasteet sekä tuen tarve on havaittu jo aiemmassa vaiheessa oppijan elämää. Toisinaan kuitenkin esimerkiksi lukivaikeudet tai muut vastaavat tulevat ilmi vasta aikuisiällä, esimerkiksi opintojen muuttuessa haastavammiksi.
Oppimisvaikeudet ovat hyvin yksilöllisiä, mikä voi tehdä niiden havaitsemisesta hankalaa. Oppimisvaikeuksien tunnistamisella voi olla kuitenkin monia hyödyllisiä vaikutuksia oppijan elämään. Usein on helpottavaa tunnistaa omat ongelmansa oppimisessa oppimisvaikeudeksi. Tunnistaminen tuo myös lisää tietoa oppijalle esimerkiksi muistinsa toiminnasta, sekä muista tavoistaan käsitellä tietoa. Lähdettäessä selvittämään mahdollisia oppimisvaikeuksia, on ehdottoman tärkeää että oppija on myös itse halukas selvittämään asiaa.
Alustavana keinona selvittää oppimisvaikeuksia voi oppija täyttää yhdessä valmentajan kanssa esimerkiksi Oppimisvaikeuksien tunnistuslistan. Tämä lista sisältää 22 väittämää, joihin vastaamalla pystytään haarukoimaan oppijan mahdollista erityisen tuen tarvetta. Tämä lista on muokattu kansainvälisestä lukivaikeuden tunnistuslistasta, ja se löytyy Kuntoutussäätiön hallinnoimilta Oppimisvaikeus.fi- verkkosivuilta.
Oppimisvaikeuksia selvitettäessä tarkastellaan henkilön kehityshistoriaa, sekä ongelmien ilmenemistä toimintaympäristössä ja yhdistetään näihin tietoihin testeissä saatuja tuloksia. Oppimisvaikeuksia voidaan arvioida neuropsykologisella tutkimuksella. Neuropsykologinen tutkimus on perusteltua tehdä silloin, kun ongelmat ovat laajempia kuin lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet ja ilmenevät häiritsevinä muun muassa muistin, keskittymisen tai näönvaraisten taitojen alueella.
Neuropsykologisia tutkimuksia tehdään erikoissairaanhoidossa, yksityisillä palveluntuottajilla tai kuntoutuslaitoksissa. Tutkimuksen voi saada lähetteellä esimerkiksi julkisen terveydenhuollon tai työvoimapalvelujen kautta. Lähete tutkimuksiin tarvitaan, jotta oppijalla on mahdollisuus saada tutkimuksista KELA-korvausta. Myös esimerkiksi vakuutusyhtiöltä saattaa joissain tapauksissa olla mahdollista saada korvausta neuropsykiatrisista tutkimuksista.
Kun oppija on käynyt oppimisvaikeuksiin liittyvissä tutkimuksissa, tulisi hänen aina pyytää tutkimuksista lausunto. Lausunnon tulisi sisältää myös suositukset tarpeellisista työ- ja opiskelujärjestelyistä. Neuropsykologisten tutkimusten jälkeen on mahdollista saada myöslukitodistus, joka on yleiskielinen tiivistelmä oppimisvaikeuksista ja suosituksista. Tämän suosituksen voi esittää esimerkiksi työnantajalle tai oppilaitoksen edustajalle.
Lähteenä www.oppimisvaikeus.fi