Hanke

Hankkeen sanasto

Ammatillinen koulutus

Tuottaa ammatillista osaamista ja tukea elinikäistä oppimista sekä ammatillista kasvua.

Ammattitaitovaatimukset

Tutkinnon perusteissa määritellään ammatillisiin tutkinnon osiin vaatimukset, joita sisältäviä työtehtäviä tekemällä vaaditun ammattitaidon voi saavuttaa.

Arviointi

Osaamisen arviointiin osallistuu oppilaitoksen edustaja (opettaja) ja työelämänedustaja (työpaikkaohjaaja). Arviointikriteerit on määritelty tutkinnon perusteissa. Arviointiasteikko on T1 - K5 (tyydyttävä, hyvä, kiitettävä.).

Hakeutuminen

Ammatilliseen koulutukseen hakeudutaan jatkuvan haun tai yhteishaun kautta. Lisätietoja opintopolku.fi

HOKS

Ammatillisessa koulutuksessa jokaiselle opiskelijalle laaditaan HOKS eli henkilökohtainen osaamisen kehittymisen suunnitelma, jonka avulla toteutetaan hänen tarpeitaan vastaava opintopolku.

Itsearviointi

Oppija arvioi itse omaa oppimistaan ja ammattitaidon kehittymistä dokumentoimalla esimerkiksi pitämällä oppimispäiväkirjaa, valokuvaamalla tai muilla tavoin sähköisiä välineitä hyödyntäen. Itsearvioinnissa voidaan käyttää apuna osaan.fi-sivustoa.

Opettaja

Ammatillisen koulutuksen ammatillisella opettajalla on opetettavan alan koulutus ja työkokemus sekä pedagoginen osaaminen. Opettajalla voi olla myös opinto-ohjaajan ja/tai ammatillisen erityisopettajan koulutus.

Oppimisympäristö

Ammatillisen tutkinnon osan perusteita vastaava osaamisen hankkimisen ja osoittamisen ympäristö. Oppimisympäristö tunnistetaan yhteistyössä opettajan ja työpaikan kanssa.

Osaamisen hankkiminen

Ammatilliseen koulutukseen perustuvaa tutkinnon perusteiden mukaista ammattitaitovaatimusten mukaisten työtehtävien oppimista ja ammattitaidon kehittymistä.

Osaamisen tunnistaminen

Aiemmin hankittu osaaminen tulee tunnistaa osaksi ammatillisia opintoja. Tunnistaminen voidaan tehdä dokumenttien perusteella tai työtehtävissä työpaikalla.

Osaamisen tunnustaminen

Tunnustamisen tekee aina oppilaitos, jolloin aiemmin osaaminen dokumentoidaan oppilaitoksen järjestelmään osaksi opintoja.

Osaamisen osoittaminen (näyttö)

Hankittu osaaminen osoitetaan aidossa työympäristössä ammattitaitovaatimusten mukaisissa työtehtävissä näytöllä.

Osaamistavoitteet

Yhteisten tutkinnon osien (esim. kielet, matemaattiset aineet ja työelämäosaaminen) tavoitteita kutsutaan osaamistavoitteiksi (vrt. ammattitaitovaatimukset).

Tutkinnon perusteet

Opetushallitus (OPH) on määritellyt ammatillisiin perustutkintoihin perusteet, joiden mukaan koulutuksenjärjestäjät toteuttavat opetusta ja osaamisen hankkimista.

Työpaikkaohjaaja

Työpaikkaohjaaja ohjaa oppijaa työtehtävissä ja havainnoi työtehtävistä suoriutumista. Hän osallistuu näytön arviointiin työelämän edustajana. Koulutuksen järjestäjä, jota edustaa opettaja, vastaa siitä, että työpaikkaohjaajalla on riittävä ohjaus- ja arviointiosaaminen. Opettaja perehdyttää työpaikkaohjaajan oppimisen ohjaamiseen ja osaamisen arviointiin.

Valmentaja

Valmentaja kulkee oppijan rinnalla ja antaa kokonaisvaltaista tukea oppijan elämän eri osa-alueet huomioon ottaen. Hän ohjaa oppijan tarvittavien palveluiden piiriin. Valmentajana voi toimia pajaohjaaja tai yksilövalmentaja ympäristöissä, joissa se on mahdollista.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita