Hanke
Hankkeen sanasto
Ammatillinen koulutus
Tuottaa ammatillista osaamista ja tukea elinikäistä oppimista sekä ammatillista kasvua.
Ammattitaitovaatimukset
Tutkinnon perusteissa määritellään ammatillisiin tutkinnon osiin vaatimukset, joita sisältäviä työtehtäviä tekemällä vaaditun ammattitaidon voi saavuttaa.
Arviointi
Osaamisen arviointiin osallistuu oppilaitoksen edustaja (opettaja) ja työelämänedustaja (työpaikkaohjaaja). Arviointikriteerit on määritelty tutkinnon perusteissa. Arviointiasteikko on T1 - K5 (tyydyttävä, hyvä, kiitettävä.).
Hakeutuminen
Ammatilliseen koulutukseen hakeudutaan jatkuvan haun tai yhteishaun kautta. Lisätietoja opintopolku.fi
HOKS
Ammatillisessa koulutuksessa jokaiselle opiskelijalle laaditaan HOKS eli henkilökohtainen osaamisen kehittymisen suunnitelma, jonka avulla toteutetaan hänen tarpeitaan vastaava opintopolku.
Itsearviointi
Oppija arvioi itse omaa oppimistaan ja ammattitaidon kehittymistä dokumentoimalla esimerkiksi pitämällä oppimispäiväkirjaa, valokuvaamalla tai muilla tavoin sähköisiä välineitä hyödyntäen. Itsearvioinnissa voidaan käyttää apuna osaan.fi-sivustoa.
Opettaja
Ammatillisen koulutuksen ammatillisella opettajalla on opetettavan alan koulutus ja työkokemus sekä pedagoginen osaaminen. Opettajalla voi olla myös opinto-ohjaajan ja/tai ammatillisen erityisopettajan koulutus.
Oppimisympäristö
Ammatillisen tutkinnon osan perusteita vastaava osaamisen hankkimisen ja osoittamisen ympäristö. Oppimisympäristö tunnistetaan yhteistyössä opettajan ja työpaikan kanssa.
Osaamisen hankkiminen
Ammatilliseen koulutukseen perustuvaa tutkinnon perusteiden mukaista ammattitaitovaatimusten mukaisten työtehtävien oppimista ja ammattitaidon kehittymistä.
Osaamisen tunnistaminen
Aiemmin hankittu osaaminen tulee tunnistaa osaksi ammatillisia opintoja. Tunnistaminen voidaan tehdä dokumenttien perusteella tai työtehtävissä työpaikalla.
Osaamisen tunnustaminen
Tunnustamisen tekee aina oppilaitos, jolloin aiemmin osaaminen dokumentoidaan oppilaitoksen järjestelmään osaksi opintoja.
Osaamisen osoittaminen (näyttö)
Hankittu osaaminen osoitetaan aidossa työympäristössä ammattitaitovaatimusten mukaisissa työtehtävissä näytöllä.
Osaamistavoitteet
Yhteisten tutkinnon osien (esim. kielet, matemaattiset aineet ja työelämäosaaminen) tavoitteita kutsutaan osaamistavoitteiksi (vrt. ammattitaitovaatimukset).
Tutkinnon perusteet
Opetushallitus (OPH) on määritellyt ammatillisiin perustutkintoihin perusteet, joiden mukaan koulutuksenjärjestäjät toteuttavat opetusta ja osaamisen hankkimista.
Työpaikkaohjaaja
Työpaikkaohjaaja ohjaa oppijaa työtehtävissä ja havainnoi työtehtävistä suoriutumista. Hän osallistuu näytön arviointiin työelämän edustajana. Koulutuksen järjestäjä, jota edustaa opettaja, vastaa siitä, että työpaikkaohjaajalla on riittävä ohjaus- ja arviointiosaaminen. Opettaja perehdyttää työpaikkaohjaajan oppimisen ohjaamiseen ja osaamisen arviointiin.
Valmentaja
Valmentaja kulkee oppijan rinnalla ja antaa kokonaisvaltaista tukea oppijan elämän eri osa-alueet huomioon ottaen. Hän ohjaa oppijan tarvittavien palveluiden piiriin. Valmentajana voi toimia pajaohjaaja tai yksilövalmentaja ympäristöissä, joissa se on mahdollista.